Ny film om seriemorderen Ted Bundy: Retsalsdrama med blodigt fortegn

Zac Efron i rollen som seriemorderen Ted Bundy. Foto: Netlfix

Netflix har udgivet en film, der følger retsagen mod den amerikanske seriemorder Ted Bundy.

Hvis nogen havde fortalt mig at Zac Efron ville opbygge en  flot skuespilkarriere, baseret på hans arbejde i High School Musical filmene, havde jeg nok ikke troet dem. Havde de så fortalt mig at han ville portrættere en af vor tids værste seriemordere, med så stor overbevisning at man skulle tro han selv var seriemorder, havde jeg nok bare grint dem op i ansigtet. Ikke desto mindre er dette nu en realitet. 'Extremely Wicked, Shockingly Evil & Vile' er ude på Netflix netop nu.

Ted Bundy var en frygtet, forhadt, bedåret og elsket mand. En rigtig showman, med talegaverne iorden og en uhyggelig evne til at tryllebinde unge kvinder med hans brune krøller og stålsikre blik. Han var også en brutal og nøje beregnende morder med stort M. Hvor nogle film i denne genre har tendens til at hænge sig i chockværdien som blod og splat nu en gang har, fokuserer denne nye film i langt højere grad på Ted Bundy's retsag og privatliv. Der er dog ikke tale om en glorificering af en mands værk, men blot et nøgternt portræt af en morder.

Filmen med den komisk lange titel, 'Extremely Wicked, Shockingly Evil & Vile' huser udover Zac Efron, også navne som John Malkovich (Bird Box, Les Miserables) som en seriøs men lun ældre dommer. Desuden optræder også Lily Collins (The Blind Side) som en velspillende kæreste til Ted Bundy.

Filmen kredser i høj grad om de personlige relationer og hvordan disse lider overlast på grund af Ted Bundy's retssager.

Zac Efron leverer også hans nok bedste præstation til dato, og beviser for skeptikerne at der er en seriøs og talentfuld skuespiller gemt i ham. Netop på grund af relationerne og retsagerne, er filmen ikke den mest actionpakkede af slagsen, hvilket som sådan heller ikke er noget problem. Problemerne opstår dog i de lange retsalssekvenser som har så lidt emotionelt eller historiemæssigt pondus at man mister interessen for den overordnede fortælling. Man har simpelthen ikke en følelse af at Ted Bundy's handlinger er, som titlen indikerer, ekstremt modbydelige, chockerende onde og afskyelige. Først helt hen imod slutningen, cirka 20 minutter før  filmens slutning, kommer der en udvikling i historien, af så monumental karakter at det løber en koldt ned af ryggen. Men på det tidspunkt er man så opgivende over filmen som helhed at det nærmest ingen konsekvens har for den samlede oplevelse.

Alt i alt kan 'Extremely Wicked, Shockingly Evil & Vile', koges ned til et retsalsdrama om en seriemorder, hvis mord eller psyke vi aldrig rigtig kommer ind under huden på og derfor heller ikke investerer os selv i. Zac Efron har derimod i den grad smidt danseskoene og udskiftet dem med fængselslænkerne, alt sammen til stor fornøjelse, og det er da også ham som i sidste ende redder denne film fra at brække halsen på sig selv inden målstregen.

3 ud af 6 stjerner

Se traileren til 'Extremely Wicked, Shockingly Evil & Vile' her:

Extremely Wicked, Shockingly Evil & Vile (2019)