Edderkoppen på kanalrundfart: Anmeldelse af Spider-Man: Far From Home

Tom Holland er tilbage i den ikoniske rolle som Spider-Man. Foto: Sony Pictures Entertainment

Skuespiller Tom Holland, bedre kendt som den akavede og småkiksede high school elev Peter Parker, kravler endnu en gang i den rødblå spandex og svinger sig gennem gaderne forklædt som vores allesammens helt, Spider-Man. Modsat filmen fra 2017 er han denne gang ikke i New York, men på studietur i Europa, men også her er der brug for en netskydende teenager. Spider-Man: Far From Home, kan ses i biograferne nu.

Meget er sket siden vi sidst tjekkede ind hos Spider-Man. Thanos formåede at samle alle uendelighedssten, og udslette halvdelen af alt liv i universet. Derefter tog det The Avengers godt fem år at få samling på tropperne, og få rettet bare nogenlunde op på det kaos, Thanos havde efterladt.

Men alt har sin pris, og dette er noget som Peter Parker også mærker i sit liv som Spider-Man.

Han har mistet venner og en stærk mentor som følge af katastrofen. Hvad stiller man som teenager op når ens verden styrter i grus? Man tager en tiltrængt pause fra helteræset og tager på studietur til europa med klassekammeraterne samt hende den søde pige, man er lidt vild med. Spider-Man: Far From Home tager New Yorks egen superhelt ud af sine vante omgivelser, og tager ham på kanalrundfart i Venedig og til Prags historiske gader. Men fungerer det alt sammen?

Tom Holland leverer endnu en gang en ung Peter Parker, som er meget tro mod det oprindelige forlæg først udtænkt af Marvels legender Stan Lee og Steve Ditko for 57 år siden. Charmen og humoren er på plads, men følelserne er der også. De to nyeste installationer i Spider-Man franchiset balancerer på en hårfin grænse mellem teenagekomedie og superheltefilm, og slipper ganske godt fra det endda. Spider-Man: Far From Home slipper måske endda lidt bedre fra det end filmen fra 2017, simpelthen fordi der er mere tyngde i karaktererne ovenpå hændelserne i The Avengers-filmene. Det er dog ikke en fejlfri film.

Som europæer bliver man en smule træt af den enormt amerikanske tilgang at portrættere Europa på. Det er meget historieforladt og uopfindsomt langt hen ad vejen og bliver ikke brugt til sit fulde potentiale. Derudover har filmen nogle tempoproblemer, som gør den meget ujævn at se. Den kommer godt fra start, men tager en afstikker i historien i cirka 30 minutter inde, som den er alt for længe om at ryste af sig, inden den igen skruer op for blusset de sidste 20 minutter af filmen. Et lyspunkt må dog siges at være den altid veloplagte skuespiller Jake Gyllenhaal (Donnie Darko, Nightcrawler), som endnu en gang viser hvorfor han er en af de bedste indenfor sit fag. Desværre, og helt uden for Gyllenhaal's hænder, bliver hans karakter kun overfladisk berørt og hans motivationer meget overdrevet udpenslet i en noget anstrengende ekspositionsscene.

Alt i alt er Spider-Man: Far From Home en charmerende og værdig opfølger til filmen fra 2017 med godt skuespil fra både Tom Holland og Jake Gyllenhaal. Filmen halter dog noget, når det kommer til historien, og får sig kun modvilligt styret i mål hen mod slutningen af filmen. En hyggelig men forglemmelig omgang superhelte action, som er set bedre.

3 ud af 6 stjerner

Du kan se traileren til Spider-Man: Far from Home lige her:

SPIDER-MAN: FAR FROM HOME - Official Trailer